Główna Kącik Logopedy
OGŁOSZENIA

Nasza szkoła realizuje projekt "Niepodległa"

Logopeda radzi



Godziny pracy logopedy Email

Logopeda zaprasza:

Środa 10.00 - 13.35

Czwartki 7.40 - 12.35

Piątki 7.40 - 13.35

 
Poszanowanie. Godność. Uznanie. Email

Zbliża się 22 października - dzień, w którym na całym świecie obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Jąkania - ISAD - (International Stuttering Awareness Day). Został on ustanowiony w 1998 roku na V Światowym Kongresie Osób Jąkających się w Johannesburgu.

Hasłem tegorocznych obchodów jest: Respect. Dignity. Recognition. Poszanowanie. Godność. Uznanie.

W tym dniu polecam obejrzenie filmu pt. „Jak zostać królem”  (2010) - opowieści o przeżyciach osoby jąkającej się, która potrafiła pokonać swoją słabość.

Ludzie, którzy się jąkają bardzo często są wrażliwi, emocjonalni, a jeśli pozwolimy im „podzielić się sobą”, nie zważając na trudności komunikacyjne, okazują się dobrymi kompanami do wspólnego spędzania czasu. Poniżej przedstawiam kilka rad, w jaki sposób  postępować, gdy spotkacie kogoś z tym problemem.

W kontaktach z osobami jąkającymi się:

1. Nie należy przerywać lub kończyć wypowiedzi osoby jąkającej się, gdyż powoduje to u niej poczucie klęski.

2. Nie można zawstydzać osoby przed innymi, mówiąc, że się zacina – to tylko wpędza w niskie poczucie wartości.

3. Dobrze jest być cierpliwym i wyrozumiałym. Klimat życzliwości i tolerancji w dużej mierze pomaga przezwyciężyć niepłynność mówienia.

4. Kiedy mówi należy skupić na nim całą swoją uwagę, używać mowy ciała, podtrzymywać kontakt wzrokowy, by osoba mogła doświadczyć aprobaty i akceptacji okazywanej nie tylko dla osoby, ale i dla sposobu, w jaki się wypowiada (nie wahaj się kiwać głową, potakiwać).

5. Należy słuchać i oceniać, CO mówi, a nie JAK się wypowiada. Należy reagować na wypowiedzi w podobny sposób wtedy, gdy się jąka i gdy jego wypowiedzi są płynne.

6. Należy mówić do osoby w sposób nieznacznie zwolniony, by uniknąć presji czasowej i konieczności szybkiej wypowiedzi. Jeśli ty się spieszysz, spieszy się też twój rozmówca i wtedy łatwiej o jąkanie.

7. Nie należy uspokajać osoby komunikatami typu: „opanuj się”, „spokojnie, rozluźnij się”, gdyż wywołują one wręcz przeciwny efekt.

Jeśli macie jakieś wątpliwości lub pytania to chętnie odpowiem. Więcej można poczytać też na: http://logopeda.info

 
Informacja logopedy Email

Rok szkolny 2016/2017 został rozpoczęty, więc wszyscy z zapałem wzięliśmy się do pracy. Wrzesień dla nauczyciela logopedy to czas przeprowadzania badań przesiewowych. Są to indywidualne spotkania ze wszystkimi dziećmi w celu sprawdzenia, na jakim etapie jest rozwój mowy każdego z nich, czy jest jakiś czynnik, który może go zakłócać. W ten sposób logopeda wyłania dzieci, które powinny uczestniczyć w zajęciach logopedycznych.

W związku z zakończeniem logopedycznych badań przesiewowych zapraszam wszystkich rodziców na krótkie spotkanie w celu omówienia wyników. Jestem w szkole w następujących godzinach:

środa 10.00 - 13.35, czwartek 7.40 - 12.35, piątek  7.40 - 13.35.

Poniżej przedstawiam Państwu wyniki badań przesiewowych przeprowadzonych w Szkole Podstawowej w Olszance:

Punkt Przedszkolny - 10 uczniów

Oddział Przedszkolny - 12 uczniów

KL. I - 3 uczniów

KL. II - 5 uczniów

KL. IV - 2 uczniów

Jak widać do terapii logopedycznej zakwalifikowano 30 uczniów. Liczę zatem na intensywną współpracę, która zaowocuje piękną mową dzieci!

Monika Wyszogrodzka

 
Przyczyny wad wymowy Email

Nie jeden rodzic z pewnością zadaje sobie pytanie, skąd wzięła się wada wymowy u jego dziecka. Przyczyn wad wymowy jest wiele, tak samo jak sposobów deformacji głosek. Do najczęstszych przyczyn zalicza się:

- zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego (nieprawidłowa budowa języka, wada zgryzu, anomalie zębowe, nieprawidłowa budowa podniebienia, rozrost trzeciego migdałka, polipy, skrzywienie przegrody nosowej, przerost śluzówki nosa),

- osłabienie słuchu fizycznego,

- nieprawidłowe oddychanie (schorzenia układu oddechowego),

- opóźnienie lub zaburzenie słuchu fonematycznego (Dziecko z zaburzonym słuchem fonematycznym dobrze słyszy słowa, lecz nie potrafi różnicować pojedynczych dźwięków lub złożyć ich w całość. Dziecko musi z potoku słyszanej mowy wyodrębnić wyrazy, w nich sylaby, w sylabach - głoski. Aby zrozumieć sens tekstu musi uchwycić kolejność głosek w wyrazie i umieć je zróżnicować.),

- mała sprawność narządów artykulacyjnych,

- zaburzenia emocjonalne,

- nieprawidłowe wzorce.

Wymienione powyżej czynniki mogą zaburzać proces rozwoju mowy, lecz nie muszą. Każdy rodzic  obserwując własne dziecko może stwierdzić czy któraś z tych przyczyn pasuje do jego dziecka czy też nie. Może wówczas zacząć pracować z nim wcześniej i w ten sposób zapobiegać powstaniu wad wymowy, bo łatwiej jest zapobiegać niż leczyć.

 
Usprawnianie aparatu artykulacyjnego Email

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego przygotowują dziecko do prawidłowego mówienia. Od ruchomości mięśni narządów mowy zależy wyrazistość i dokładność artykulacji. Wielkiej precyzji wymaga odczuwanie położenia artykulatorów oraz poruszanie nimi. Ćwiczenia aparatu mowy mają na celu usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy, opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych, a także wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej. Na początku można wykonywać ćwiczenia z dzieckiem przed lustrem, co znacznie ułatwi ich powtórzenie.

Prawidłową artykulację powinny ułatwić również ćwiczenia oddechowe, które mają na celu pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, rozruszanie przepony, a także wydłużenie fazy wydechowej.

Poniżej przedstawiam Państwu przykładowe ćwiczenia, które można wykonywać z dzieckiem w domu:

Źródło plakatu: http://www.logopeda.info/sites/default/files/plakat_7_0.jpg

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 3