Główna Kącik Logopedy
OGŁOSZENIA

Jesteśmy na

 

 

Logopeda radzi



Logopedyczne badania przesiewowe Email

 

Drodzy Rodzice i Uczniowie!

Na początku pracy w szkole logopeda przeprowadza badania przesiewowe, tzn. spotyka się ze wszystkimi dziećmi indywidualnie i sprawdza, na jakim etapie jest rozwój mowy każdego z nich, czy jest jakiś czynnik, który może zakłócać ten rozwój. Jeśli dostrzega taką potrzebę, kieruje dziecko do konsultacji laryngologicznej, psychologicznej, ortodontycznej itp. W ten sposób wyłania dzieci, które powinny uczestniczyć w terapii logopedycznej.

Następny etap to rozmowa z rodzicami. Terapeuta informuje ich o konieczności pracy nad rozwojem mowy na zajęciach w szkole oraz w domu - pracy codziennej i niezbędnej. Rodzice świadomi, iż ich dziecko potrzebuje pomocy, podejmują decyzję o uczestnictwie w terapii lub o rezygnacji z pomocy logopedy.

Oto wyniki badań przesiewowych przeprowadzonych w Szkole Podstawowej w Olszance:

 

KLASA

LICZBA UCZNIÓW ZAKWALIFIKOWANYCH NA ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

LICZBA UCZNIÓW W KLASIE

KL. 0

13

16

KL. I

3

7

KL. II

4

13

KL. III

2

7

KL. IV

1

9

KL. V

2

9

KL. VI

2

14

RAZEM

27

75

 

 

Jak widać do terapii logopedycznej zakwalifikowano aż 36% uczniów.

Zajęcia logopedyczne w szkole odbywać się będą w poniedziałki, środy i piątki. W te dni zapraszam wszystkich rodziców do gabinetu logopedycznego. Poinformuję o wynikach badania, bo być może Państwa dziecko nie musi chodzić na zajęcia logopedyczne, ale na przykład… powinno udać się do ortodonty.

Liczę na intensywną współpracę, która zaowocuje piękną mową dzieci!

 
Już niebawem... Email

Już niebawem zaczyna się nowy rok szkolny 2013/2014. Dla niektórych będzie to bardzo emocjonujący dzień, ponieważ po raz pierwszy zaczną swoją przygodę ze szkołą. Jak pomóc dziecku 'na starcie'? Zapraszam do zapoznania się z ciekawym artykułem portalu miastodzieci.pl dostępnym pod http://miastodzieci.pl/dla_rodzicow/70:/2118:o-sposobach-zmniejszania-stresu-adaptacyjnego-u-dzieci

Monika Popławska


 
Kącik Logopedy Email

wąż

Tak wygląda jedna z przygotowywanych przeze mnie gier. Prawda, że ładna? Na zajęciach logopedycznych niejednokrotnie uczymy się przez zabawę, więc wszelkie gry mogą się przydać. Cały czas pracuję nad nowymi pomocami, a Wy Drogie Dzieci? Już czas, byście Wy też robili rozgrzewkę przed zbliżającym się rokiem szkolnym. W jaki sposób? Wykonujcie ćwiczenia języka, warg, podniebienia miękkiego zamieszczone w Kąciku Logopedy, a przede wszystkim te z Waszych zeszytów. Odczytujcie głośno wyrazy, zdania i wierszyki, a czujne ucho dorosłych niech sprawdza, czy nie wkradł się żaden błąd.

Uwaga! Rodzice dzieci, które od września zawitają w naszym przedszkolu, również mogą przygotowywać swoje pociechy do pracy. Wszak im wcześniej tym lepiej. Już dziś zacznijcie gimnastykę buzi i języka przed lusterkiem.

W razie pytań piszcie na Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. Na pewno odpiszę!


 

23 marca 2013 roku miałam przyjemność uczestniczyć w pierwszym etapie kursu, który dotyczył pracy z uczniem dyslektycznym. Spotkanie prowadziła Pani Teresa Wrzosek – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokołowie Podlaskim, logopeda z trzydziestoletnim stażem pracy. Dzięki temu mogłam dowiedzieć się więcej o pracy poradni, zasadach diagnozowania dysleksji, wydawania opinii i wielu innych interesujących kwestiach. Niektóre z nich przedstawiam poniżej:

- Dysleksja nie jest chorobą, jest to trudność w uczeniu się czytania, liczenia i/lub pisania.

- Rozróżniamy dysleksję rozwojową (taką, która rozwija się wraz z dzieckiem, nie znika) oraz dysleksję nabytą (u osób, które doznały urazu, udaru itp.)

- Badania wykazały, że w statystycznej klasie 2–3% uczniów to dyslektycy, najczęściej chłopcy.

- Poradnia może dokonać badania dziecka tylko na pisemny wniosek rodziców.

- Jednym z warunków postawienia diagnozy dysleksji jest pełna znajomość zasad ortograficznych, więc czymś bardzo niewłaściwym jest mówienie o dysleksji np. już w klasie I Szkoły Podstawowej.

- Dysleksję powinno się diagnozować najpóźniej do końca klasy VI.

 

DIAGNOZA  DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ STAWIANA JEST, GDY ZAISTNIEJE:

  1. Lateralizacja skrzyżowana (niejednorodna) lub nieustalona.
  2. Poziom inteligencji na poziomie przeciętnym lub wyższym, nigdy poniżej przeciętnej.
  3. Pełna znajomość zasad ortograficznych przez ucznia.
  4. Dobry poziom zdrowotny dziecka (prawidłowy słuch, wzrok). Jak powiedziała Pani Wrzosek w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych są platformy badania zmysłów służące wielospecjalistycznej diagnozie dziecka. W Poradni w Łosicach, zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej, również taka jest.
  5. Nawyk systematycznej pracy ucznia.

 

Chciałabym zwrócić uwagę na punkt pierwszy dotyczący lateralizacji skrzyżowanej (stronności). Mówimy o niej, gdy dziecko np. preferuje prawe oko (patrzenie przez dziurkę od klucza, przez rulonik, kalejdoskop itp.), lewą rękę (pisanie, malowanie, branie przedmiotów itp.) i prawą nogę (kopanie piłki, wchodzenie po schodach itp.) Widzimy więc, że nie ma dominacji jednej strony ciała.

Lateralizacja nieustalona jest wtedy, gdy dziecko posługuje się w równym stopniu prawą i lewą stroną ciała. Zjawisko to jest normą do 4 roku życia.

Co ważne, jeśli zauważymy, iż np. dziecko posługuje się głównie lewą ręką w czasie malowania, nie możemy stosować tzw. „przestawiania” ręki. Nasza ingerencja może bowiem spowodować, że dziecku po prostu „namieszamy w mózgu”. Pozwólmy dziecku zdecydować, którą ręką będzie pisało i troszczmy się o doskonalenie tej umiejętności.

Na koniec mała uwaga. Na zajęciach logopedycznych coraz częściej obserwuję pierwszoklasistów piszących na różne możliwe sposoby litery, choćby nawet te najprostsze jak „o”, „k”. Dostrzegam, że bardzo brakuje ćwiczeń pisania w liniaturze, we właściwej kolejności. Nigdy nie zapomnę ucznia, który „k” zapisywał bardzo oryginalnie, stawiając pionową kreskę na samym końcu. A przecież wystarczyłoby napisanie pod czujnym okiem dorosłego kilku linijek tej litery. Drodzy dorośli zwróćcie na to uwagę, bowiem często nie jest to symptom dysgrafii, lecz zwyczajnego braku ćwiczeń kaligraficznych.

Monika Popławska

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 następna > ostatnia >>

Strona 3 z 3