Główna Projekty realizowane "Niepodległa" ,,Godność, Wolność, Niepodległość ‘’
OGŁOSZENIA

Nasza szkoła realizuje projekt "Niepodległa"

,,Godność, Wolność, Niepodległość ‘’ Email

24 września 2018 roku udaliśmy się na długo wyczekiwaną wycieczkę do Warszawy. O godzinie 5:15 pomimo ponurej i deszczowej aury przybyliśmy na ustalone wcześniej miejsce zbiórki. Po sprawdzeniu listy obecności, gdy okazało się, że nikogo nie brakuje, zajęliśmy miejsca w autokarze, by kwadrans później wyruszyć w drogę.

Po dwóch godzinach sennej jazdy i śniadaniu dotarliśmy do Warszawy. Pierwszym punktem na planie naszej wycieczki było otwarte w 2004 roku Muzeum Powstania Warszawskiego. Po przekroczeniu jego progów naszym oczom ukazała się zupełnie inna rzeczywistość. Wkroczyliśmy do świata pamięci o powstaniu i jego uczestnikach. Udało nam się poznać relacje powstańców i realia życia w okupowanej Warszawie. Wizyta w tym miejscu zrobiła na nas ogromne wrażenie i pozwoliła na chwile refleksji nad życiem naszych rówieśników walczących za wolność. Mogliśmy przekonać się, jak wygadała codzienność Rudego, Alka i Zośki, bohaterów „Kamieni na szaniec” - książki będącej naszą tegoroczną lekturą szkolną.
3 godziny później dotarliśmy do Muzeum Narodowego. Tam mieliśmy okazję zwiedzić wystawę plenerową znajdującą się w pobliżu imponującego gmachu galerii. Naszym oczom ukazywały się kolejne eksponaty z kolekcji uzbrojenia pochodzącego z okresu od XV do XX wieku. Artyleria, sprzęt pancerny i morski, samoloty, śmigłowce oraz broń rakietowa widziane z bliska dały nam pogląd na różnorodność maszyn i sprzętu używanego w czasie walki zbrojnej.
Następnie wybraliśmy się na jesienny spacer po warszawskiej starówce, w trakcie którego mogliśmy podziwiać słynne polskie pomniki. Rozpoczęliśmy pod monumentalną kolumną króla Polski Zygmunta III Wazy, za którego panowania Rzeczpospolita osiągnęła największe rozmiary. Następnie udaliśmy się na Rynek Starego Miasta, gdzie naszym oczom ukazał się słynny posąg Syreny. Dalej ruszyliśmy w kierunku Barbakanu, by wreszcie trafić pod Pomnik Małego Powstańca, który powstał dla upamiętnienia najmłodszych uczestników Powstania Warszawskiego.
Około godziny 14 wsiedliśmy do autobusu, którym pojechaliśmy na Cmentarz Powązkowski. W drodze mogliśmy zobaczyć Mauzoleum Walki i Męczeństwa znajdujące się przy alei Szucha oraz Pawiak. Szczególną uwagę zwróciliśmy na Arsenał, gdzie rozegrała się słynna akcja odbicia Jana Bytnara „Rudego” oraz 20 innych więźniów przesłuchiwanych przez Gestapo.
Na zabytkowych Powązkach przeszliśmy przez Aleję Zasłużonych z grobami wybitnych postaci. Dotarliśmy także na grób „Rudego”, gdzie zapaleniem znicza i modlitwą uczciliśmy pamięcią tych, którzy oddali swoje życie za naszą wolność.
Po dniu pełnym zadumy nad losem naszych narodowych bohaterów przyszedł czas na zasłużony relaks i zabawę w Parku Trampolin. Udało nam się rozładować resztki pokładów energii nagromadzonej w czasie wakacji. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do McDonald’s, by późnym wieczorem szczęśliwi i zadowoleni powrócić do naszych domów.